Thursday, September 9, 2010

MENJELANG LEBARAN DI PERANTAUAN


Tinggal beberapa jam lagi semua umat Islam akan menyambut bulan kemenangan iaitu bulan Syawal..setelah sebulan berpuasa di bulan Ramadhan, menahan lapar dahaga, menahan nafsu diri, serta melakukan ibadah2 untuk menambahkan pahala yang berlipat kali ganda...akhirnya segala pengorbanan dirai...

Walaupun raya tahun ini aku beraya di perantauan...tapi ini bukan la pertama kali aku berhari raya di tempat orang...sebelum ni penah jugak aku menyambut Aidilfitri di Genting Highland...tak dapat cuti...kene keje...pilu memang la pilu...tapi bila dikenang balik, ia menjadi nostalgia buat aku...baru aku tau camner perasaan orang yang tak dapat balik berhari raya bersama keluarga di kampung.

masa di Genting Highlang dulu aku tak dapat balik raya adalah disebab kan kekangan kerja...biasala..makan gaji..lagipulak kerja di Genting...time2 perayaan la ramai orang datang kat situ...so nak taknak kene keje jugak...sebelum aku pergi menunaikan solat sunat Aidilfitri..sempat jugak aku menelefon mak aku kat kampung untuk memohon ampun dan maaf...time tu memang air mata turun mencurah2...biasala..syahdu di pagi raya...

tapi untuk raya kali ni..aku tak dapat balik beraya..coz 2 minggu lepas raya...adik aku akan melangsungkan pernikahan nya...so takkan aku nak cuti 2 kali n balik 2 kali kan...kalau dekat takpe...dahla kampung kat Selangor...aku lak dok kat Sarawak...so terpaksa la aku korbankan salah satu...

setakat ni persediaan raya macam biasa...just bersihkan rumah dan hias seadanya untuk tetamu yang datang...kueh raya pun just tunjuk2 je...mana reti nak buat...klau buat pun tak tentu sedap...so baik beli je...heheh

aktiviti malam mungkin aku nak beli daun kelapa untuk buat ketupat...bukan taknak gunakan nasi himpit segera tu...tapi takde feel raya kalau makan tu...so mungkin aku akan pegi cari kat area pasar Satok..untuk kuah kacang lak...tu kene beli je...coz yang tu aku belum katham belajar lagi...dan mungkin aku nak ronda2 kat area Kuching dan samarahan..untuk melihat keindahan lampu pelita dan lampu kelap kelip yang menghiasi kebanyakkan rumah orang yang menyambut Aidilfitri kali ni...

jadi sama2 la kita menghitung detik ketibaan Syawal ok...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...