Friday, September 24, 2010

BERHARI RAYA DI KOTA SAMARAHAN

Diam tak diam dah masuk minggu ketiga kita berhari raya...

cepat btul masa berlalu...

kepada yang dapat balik beraya di kampung halaman...tentu seronok dapat jumpa ngn ahli keluarga serta saudara mara yang mungkin jarang2 bertemu...

dan kepada yang tak dapat balik berhari raya tu...sabar2 la ye...mungkin tahun hadapan dapat la balik beraya kat kampung...

macam yang korang tau...raya tahun ni aku tak dapat balik beraya di kampung atas sebab2 tertentu...parent pun paham...aku berhari raya la aku kat negeri orang...mana lagikalau tak kat Sarawak...atau lagi tepat di Kota Samarahan...huhu

ini la bagusnya kalau kita dapat beraya ditempat orang...

kita dapat lihat budaya...adat resam dan jugak kelainan yang mungkin tak ada kat tempat kita...

kalau ikutkan ini adalah kali kedua aku beraya di tempat orang...masa mula2 dulu semasa aku duduk kat Genting Highland...tak dapat balik pun sebab kene kerja pagi raya...

so untuk kali ni takla terasa sedih sangat sebab tak dapat balik beraya...coz dah biasa...lagipun aku nak rasa gak macammana rasanya berhari raya kat tempat orang..

so far apa yang aku amati masa aku beraya kat sini...banyak gak kelainan suasana hari raya di sini berbanding dengan suasana semasa aku beraya di kampung.

ini la antara kelainan yang ada disini..:-

Rumah
- apa yang aku nampak dan perhatikan... kebanyakkan rumah yang aku lawati atau yang aku lalu saja...meraka suka bereksperimental dengan warna..lebih2 lagi bila mereka mengecat rumah...

kalau dinding luar rumah nampak meriah..kat dalam rumah lagi meriah...mungkin kat luar rumah hanya bermain dengan satu atau dua warna...tapi kalau kat dalam rumah mereka suka aplikasikan warna yang berbeza bagi setiap penjuru yang ada...penah juga aku lihat sampai ada 3 hingga 4 warna yang berbeza untuk setiap dinding...


rumah



Kek Lapis
- boleh kata setiap rumah mesti ada kek lapis sebagai menu juadah untuk menjamu tetamu...kalau tak buat sendiri...mesti beli dengan pelbagai jenis warna, corak mahupun rasa...tapi aku paling suka kek lapis india....




Baju Melayu
- kalau orang perempuan berbaju kurung sepanjang raya tu biasa la...tapi kat sini kebanyakkan orang lelaki akan pakai baju raya untuk 7 raya pertama...tu yang aku perhatikan dan yang diberitahu oleh orang2 kat sini...tapi dah masuk minggu ketiga..masih ada yang berbaju melayu kalau berhari raya..even bebudak moto yang konvoi beraya pun akan pakai baju melayu...





Famili Portrait
- suasana ni pun jarang aku tengok kalau kat tempat aku...tapi kat sini diorang amat suka bergambar masa hari raya..tapi lebih tepat lagi bergambar satu keluarga di studio foto!! aku tengok studio2 foto penuh dengan orang yang nak amik gambar famili.bukan setakat raya pertama...sampai minggu kedua raya pun masih ada orang yang berkunjung ke studio foto untuk menganbil gambar.walaupun ada fotographer yang pergi ke rumah customer untuk mengambil gambar...macam aku...tapi mereka lebih suka pergi ke studio...next year kene bukak studio la...huhu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...