Saturday, August 28, 2010

MARI MEMASAK DI BULAN RAMADHAN

pasti ramai antara korang yang memang teror memasak kan...so tak layak la kalau aku nak bukak kelas masakan kat sini...ye la, aku pun masak megi pun tak tentu sedap... inikan pulak nak masak masakan yang berempah la.. kari la...atau masam manis...ishhh jauh api dari panggang...


dalam famili aku, mungkin aku la yang kurang pandai memasak...bukan tak pandai ye...cuma kurang pandai...hehe
penah satu ketika, masa aku dibangku sekolah..time tu mak bapak takde kat umah, aku la yang kena jaga adik2 aku. so time tengahari bila kitorang lapar, aku pun masak la telur goreng...itu je la yang aku pandai time tu... tapi disebab kan aku ni suka wat experiment... aku pun cakap ngan adik2 aku..." apa kata kita cuba wat masakan lain selain dari goreng telur ni.." . lebih kurang la ayat tu...


so aku ngan yakin terus meyelongkar kat rak2 dapur tuk melihat benda apa yang aku leh masukkan kat dalam telur yang dah dikacau. kalau letak bawang dah selalu sangat...jadi belek punya belek...akhirnya aku dapat satu idea tuk letak SIRAP!! yup aku letak sirap yang warna merah tu dalam telur yang telah dikacau. letak pulak banyak coz nak kasi colour tu cantik...


pastu aku goreng la telur tu...bila siap di goreng, nampak menarik... ye la ...telur goreng warna merah...hehe
tapi masalah mula timbul bila time makan...adik aku cakap TAK SEDAP!! bila aku makan pun, aku rasa pelik sangat telur goreng sirap tu...hahahah
last2 aku masak telur goreng biasa je...lagi sedap!!


tapi bila dah besar sikit ni... nak taknak kena la belajar sikit2 bab memasak ni... lagi pulak aku dok bujang... jadi kalau time bosan or nak budget2...kene la masak sendiri..takkan tiap hari nak makan kat luar kan...cam kaya je...


banyak sumber yang aku leh dapatkan untuk pelajari tentang masakan... kat intenet melambak info, buku or majalah masakan jangan cakap la..macam2 resepi ada, tapi aku lebih suka bertanya kat orang. coz senang nak paham.tapi tu style aku la..macam masakan jugak...lain orang lain rasanya...tul tak??/


macam semalam...kat tempat opis aku keje... ada wat gotong royong memasak...masak apa?? apa kata korang teka ngan tengok bahan2 untuk masakan tu...







dah teka???
okla...ini la jawapannya...

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O

O


BUBUR LAMBOK...my favorite porridge...nyum2

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...