Tuesday, August 24, 2010

Kenangan DiBulan Ramadhan : Part3 ( Akhir )

bila masuk je minggu terakhir puasa..aku ngan adik beradik aku akan memasang pelita kat depan umah kitorang. dah nama je tujur likur..so tak meriah la kalau tak pasang pelita ni...tol tak?? selalunya abg aku la yang akan mencari kayu dan memacakkan kayu2 tu untuk dijadikan tempat letak pelita2 ni...
manakala tugas aku ngan adik2 aku, memasang sumbu kat pelita ngan mengisi minyak gas...

bila pas berbuka..kitorang terus nyalakan pelita2 tu... bila tengok pelita2 tu menyala, semangat nak raya ni makin bertambah2...yer la...budak2 lagikan.. mestila exited.
aktiviti bermain bunga api ngan mercun menjadi agenda utama kami sepanjang minggu terakhir puasa...so sambil2 main bunga api...mesti kitorang nyanyi lagu2 raya yang kami tahu...tapi selalunya lagu raya biduanita Saloma yang paling kerap kami nyanyikan...



diminggu2 terakhir ni jugak la aku sekeluarga dah sibuk wat persiapan raya...yang paling penting dan mesti disiapkan adalah KUIH RAYA...hahaha
orang dulu jarang wat 'KUIH TUNJUK' macam orang sekarang...
masa dulu bole kata majoriti kuih raya dibuat sendiri...kadang2 pening mak aku memikirkan kuih apa lagi yang hendaj dibuat... tapi selalunya yang wajib ada setiap kali hari raya, macam rempeyik, tat nanas, mazola, dan kueh dam. ada lagi 2-3 jenis yang aku lupa apa nama kuih tu...hehehe

walaupun aku rajin gak tolong mak aku wat kuih raya ni...tapi aku rajin gak melantak kuih2 raya tu...mana tak nya..kalau yang dibuat tu kuih raya kegemaran aku...tat nanas.even sampai sekarang pun aku tetap suka tat nanas..kalau korang kasi sebalang pun aku leh habis kan...hahhaaa



kalau korang nak tau, kat kampung aku masih lagi mengamalkan amalan bertukar juadah sesama jiran tetangga, saudara mara mahupun rakan taulan. al-maklum la.. kat sini leh kata kebanyakkan nya berdarah jawa. termasuk jugak aku...hehehe
kalau sebelum ni amalan bertukar juadah pada bulan ramadhan dilakukan pada minggu terakhir puasa.. tapi sejak kebelakangan ni ramai yang melakukannya apa awal bulan puasa...
bukan apa , kalau dah masuk minggu akhir puasa.. banyak persiapan lain yang mereka nak kene buat.. so kiranya dah susun jadual la ni...

bertukar juadah atau dalam bahasa jawanya 'punjungan'..selalunya dalam bentuk makanan hari raya.contohnya ketupat, lontong, lemang, kuah kacang, rendang, kuah lodeh, dan bermacam2 lagi..
tapi family aku suka wat punjungan ni time nak dekat2 raya...selalunya dalam sehari sebelum raya. bukan apa... masakan tu leh dimakan tuk keesokkan harinya, iaitu hari raya..hehehe


kalau korang nak tau, masa kecik2 lagi aku dah diajar oleh famili aku untuk membuat pelbagai jenis kelongsong ketupat... macam ketupat katak, ketupat palas, ketupat bawang , dan lain2 lagi.
dan boleh kata semua ahli keluarga aku memang tahu buat benda alah ni.
masa dulu siap lawan ngan adik beradik sapa yang boleh siapkan banyak kelongsong ketupat.



bila semua punjungan dah siap dimasak dan dibungkus.. kami adik beradik akan ditugaskan untuk menghantar nya pula ke destinasi yang tertentu. selalunya ada 3 bahagian. yang pertama tempat yang paling jauh...yang kedua tempat yang separa jauh...dan yang ketiga tempat yang dekat sangat. haa..lebih kurang camtu la..
untuk tempat yang jauh dan separa jauh.. tu kene naik motosikal la untuk kesana..tapi kalau yang umah yang dekat tu...sedara mara yang dok sebelah2 rumah je.so jalan kaki je...
jgn tak tahu... aku dah boleh bawak moto sejak usia aku darjah 4 lagi. so tugas aku la yang akan menghantar punjungan ni ke tempat yang jauh sikit...
kadang2 tu aku dah dapat dah duit raya time hantar punjungan ni. tu yang best tu ...heheh



seperti mana yang aku dah bagitau sebelum ni...adik beradik aku ramai...so selalunya sehari sebelum nak raya diorang baru balik ke kampung. terutama kakak2 dan abang2 aku...so kemeriahan dah mula terasa...sebab rumah dah riuh rendah.

aktiviti last yang wajib dan kitorang wat time bulan Ramadhan ni adalah menghias rumah. bukan mengemas rumah ye..mengemas rumah awal2 lagi dah buat..
menghias rumah ni macam pasang langsir... tukar sarung kusyen.. gantung kad raya.. dan juga hiasan2 bunga. best bila tengok hiasan rumah menjadi lain daripada hari2 biasa. asktiviti ni selalu nya kitorang wat waktu malam raya.



dan sebelum menjelangnya Hari Raya Aidilfitri, moment yang aku paling suka bila mununggu pengumuman raya.. mcam biasa..walaupun kami yakin esok akan raya..tapi kamiorang akan menunggu penuh debaran waktu penguman tu diumumkan. tapi kan..penah terjadi petang sebelum pengumuman raya..area tempat aku black out, membawa sampai ke malam..jadi terpaksa tanya2 sedara mara kat sebelah umah untuk mendapatkan kepastian tarikh raya yang sebenar...memang nostalgia...



jadi itu lah serba sedikit kenangan aku dibulan Ramadhan sewaktu aku kecil...memang banyak perubahan yang berlaku waktu dulu dan sekarang..tapi aku bersyukur ke hadrat Ilahi..kerana aku masih dipertemukan dengan bulan yang penuh barakah dan kesyukuran ni...
aku juga yakin korang pun tentu punya banyak kenangan waktu kecil, sewaktu bulan Ramadan yang korang tak dapat lupakan kan...





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...