Saturday, August 14, 2010

Bazaar Ramadhan 2010@ Kem Penrissen, Kuching Part 1



apa yang best nya bulan Ramadhan ni...salah satunya bila kita pegi ke bazaar ramadhan...
yup..tak kisah la bazaar tu berskala kecil mahupun besar...time ni la nak jumpa makanan yang pelik2 nama nya....atau yang tak selalu ada...maknanya kita just leh jumpa kalau time ramadhan je...bukan hari lain takde..tapi jarang2 nak ada...


aku suka pegi bazaar, sebab nak tengok juadah yang ada...takla excited sangat nak beli....coz tak tentu nya sedap!!huhu
yup...banyak dah kes yang aku jumpa...kueh nampak menarik...meletoppp...tapi bila makan..ya ampun...takde rasa...tau la time puasa...tapi takkan la tak dapat nak budget2 bila nak letak gula atau garam kat makanan tu...tul tak???


ada satu lagi kes jenis peniaga yang suka recycle makanan...ni jenis yang nak kaut untung je...ye la...bila banyak makanan yang dijual tak abih...takkan dia nak buang or bagi kat orang kan...mesti la dia rugi nanti...so cara paling senang memaksimumkan untung...ada antara peniaga ni recycle balik makanan tu untuk keesokkan hari...maknanya ada yang di goreng balik atau mereka ubah menjadi menu lain...so bila pembeli membeli makanan tu...mesti la makanan tu ada antaranya dah naik BAS( istilah yang mak aku selalu guna)...dalam lain perkataan...basi...

so nasihat aku kat peniaga2 ni...jangan la disebab kan nak untung lebih.... kualiti makanan semua diabaikan...cuba kalau terkena kat batang hidung sendiri...apa rasanya....ermmmm...sendiri mau ingat....

k la...citer banyak pun tak guna...jom kita mulakan jelajah Bazaar Ramadhan 2010 kita kat Kem Penrissen, Kuching. apa yang ada kat sini ye?? ermm...apa yang aku amati... takde la yang best sangat kat sini..biasa2 je menu dia...lagipun kecik je bazaar kat sini...cuma orang kata kat sini ramai peniaga dari kalangan orang malaya...orang semenanjung la...so jom kita jalan2...

ni bukan la 1st time aku masuk kem ni....tapi 1st time masuk untuk pegi ke bazaar kat sini...
so kalau nak masuk kene amik pas kat pintu depan...tapi jangan risau...takde banyak karenah...just bagi kad pengenalan..pastu diorang akan kasi pas masuk...





macam yang aku cakap tadi...makanan kat sini rasanya tak jauh beza ngan hari2 biasa...tapi aku suka tengok aneka jenis warna air yang makcik ngn anak dia jual..colourful sungguh...suka aku tngok....hehe







ayam percik ngan ikan keli antara menu fovorite aku...walaupun aku jarang makan makanan ni...tapi setiap kali tengok menu ni...akan buat aku terliur...fuhhh...sabar2...










air tebu?? tu jgn citer la...kalau korang kasi 3 jag pun aku leh abihkan sorang...hahaha
takde la mcam tu skali...tu dah tahap kebulur...
tapi bagi aku... air tebu ni antara air kegemaran aku gak...teringat dulu masa aku kecik2..slalu makan tebu yang ada kat depan umah...semalam aku berbuka pun minum air tebu gak...hehe





kebab...nyum2...



susah nak dapatkan popia yang inti nya sedap dan kuahnya lazat...ermm..


air-air zaman skarang semua berwarna-warni...mcam2 warna ada....





BERSAMBUNG....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...