Sunday, August 22, 2010

Kenangan DiBulan Ramadhan Part2

lupa nak bagitau...masa tengah moreh ni...budak2 muda akan mainkan gendang a.k.a beduk(betol ke nama benda alah ni...)....dimainkan secara bergilir2 dan itu menandakan solat tarawikh telah selesai pada hari tersebut...dan juga dimainkan supaya orang berjaga malam...untuk beribadat...ye la...kadang2 sampai ke tengah malam diorang balun beduk tu....

ada jugak budak2 muda mahupun yang sebaya aku yang akan tido di masjid selepas orang lain dah balik...konon2 nya subuh nanti leh terus sembahyang berjemaah kat masjid....kalau time 7 likur..kononnya nak tngok malam Lailatul Qadar...konon nya la....
tapi mak bapak aku time tu mana la bagi aku tido kat masjid...famili aku kira tegas sikit...mana kasi anak2 nya campur ngan budak2 yang tak tentu hala...katanya la..

tu citer time apa yang berlaku masa tarawikh...pasni aku nak citer lak pasal BERBUKA....yezza...suka la tu...bab2 berbuka ni...
mana tak suka kan...time ni la segala jenis juadah leh dilihat di atas meja makan...
adik beradik aku kan ramai...jadi paham2 je la... nasi ngan lauk tu mesti la ada....kueh2 mueh mesti dalam 3 atau 4 jenis....air lak mesti ada air tebu atau soya....tu belom lagi orang yang hantar 'punjungan'....bahasa jawa da...ala orang yang bagi makanan macam ketupat ngan rendang kat sedara mara...nak2 lagi sedara mara ramai...jadi kadang2 tu satu hari sampai 3-4 punjungan dari diorang...so bayangkan la penuh meja tu dengan makanan....




kalau hari minggu atau lepas aku balik dari sekolah...sementara menunggu waktu berbuka...arwah bapak aku suka bawak kitorang jalan2 naik motosikal keliling kampung...ini bertujuan tuk menjadikan kami hepi dan tak pikir pasal lapar....mana tak nya...kalau dok umah... asyik mengadap meja makan...pastu mengeluh pasal lapar...so best gak la kalau jalan2 keliling kampung ni...pastu singgah jap kat bazaar Ramadhan...leh pilih makanan yang kitorang nak...time tu kecik lagi...jadi kalau dapat ayam goreng pun dah cukup dah...



selain tu... makanan yang aku paling suka masa nak berbuka... BUBUR... tak kisah la...bubuk lambok ke...bubur caca ke...bubur jagung ke...janji bubur... kadang2 kalau waktu sahur aku takde mood nak makan nasi ke apa...aku makan bubur je la...

sebut pasal bersahur...masa kecik2 macam biasa la...liat sungguh nak bangun sahur...

kadang2 famili aku kejut dah supaya aku bangun...tapi aku duduk jap...pastu tumbang balik.... ngantuk...

penah tu aku tak sedar langsung yang aku dah bangun...pegi toilet..pastu makan sahur ngan famili....kiranya aku masih mamai la time tu....tau2 esok pagi aku siap tanya mak aku...kenapa tak kejut aku sahur....
mak aku siap sound yang aku makan dengan sedap nya waktu sahur tu...tapi aku langsung tak sedar!!hehehe



kita tolak tepi bab2 makan ni...kita borak lak pasal main bunga api dan mercun....huhu

walaupun kita tau yang skarang ni banyak mercun yang dah diharamkan...tapi zaman aku dulu...benda tu masih ok lagi....takde hal punya...

aku ngan adik beradik aku...pastu sedara2 aku yang dok dekat2 umah...kitorang akan main bunga api lepas berbuka mahupun lepas bersahur...

mercun hanya dimainkan oleh sedara2 aku yg dah besar sikit...so kitorang tengok je la....paling best bila lepas berbuka...mesti time tu akan kedengaran seperti berlakunya 'perang saudara'...mana taknya...bila orang sini kabooom...orang ssebelah nun lak keboooooommmmm...hahaha...paham2 je la..




BERSAMBUNG....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...