Friday, August 20, 2010

Kenangan DiBulan Ramadhan Part1

Zaman Kanak2 Ribena

tentu ramai diantara kita banyak kenangan yang tak dapat dilupakan sewaktu bulan puasa@ Ramadhan ini...camtu gak ngn aku...lagi2 time zaman2 kanak2....belum baligh org kata...hahaha
tak kisah la samaada ianya kenangan pahit atau manis...yang penting ia tetap bermakna kat kita..ia la...bila dikenang2 atau ingat2 balik...lucu pun ada...sedih pun ada...geram...dan macam2 lagi perasaan...

seingat aku... aku mula berpuasa sejak aku kecik lagi...mungkin dalam usia aku 3 atau 4 tahun...yup... time tu parent aku dah ajar aku puasa... lagipun time tu aku dah masuk kelas tadika... awal kan aku masuk tadika...hehe...tu nanti2 aku citer kenapa aku leh masuk awal ke kelas tadika...

kita citer dulu time nak dengar pengumuman untuk berpuasa....time tu antara moment yang tak leh aku lupa...ye la...time tu la ahli keluarga yang ada kat umah akan berkumpul dan dok kat depan tv...untuk menunggu pengumuman tarikh puasa...masing2 siap dengan tekaan bila tarikh mula puasa...hehehe...
bila pengumuman dah dibuat...bersorak sakan la kami orang bila tarikh yang kami teka tu betul...hahah...biasa la...hepi la katakan...nak puasa...

cam biasa...bila dah esoknya nak puasa...mesti la malam tu gak akan diadakan solat tarawikh...aku pun tak terkecuali...tapi time tu takla pikir best nak solat tarawikh...tapi best sebab dapat jumpa kawan2 n dapat main kat area masjid waktu malam...hari lain tak dapat beb...
bila kat masjid ni... memang la mula2 je sembahyang tarawikh...tapi bila dah budak2 yang lain satu2 dok cabut g main kat luar...aku pun ikut la jugak....hehehe
lagipun kalau kitorang bising kat dalam masjid...mesti kene marah ngan orang masjid...so sebab tu kitorang main kat luar masjid...
time tu best sebab kitorang leh main2 sesama sendiri walaupun beza umur masing2 berlainan....dari umur semuda aku...sampai la yang berusia 12 tahun...kiranya takde puak2 la...

permainan yang paling kerap kamiorang main ialah main sorok2...haa...waktu malam...baru la best main sorok2 ni...banyak tempat gelap...lagi pulak masjid kat kampung aku ni dekat dengan sekolah agama...lagi la banyak port nak menyorok...
banyangkan la...main sorok2 dalam 20 orang...mau jenuh nak cari...penah tu satu hari...aku orang last yang diorang tak jumpa lagi...kiranya baik punya sorok la...last2 bila aku nak sentuh orang yang tengah cari tu...dia dapat sebut nama aku dulu....hahaha...

macam2 benda gak yang kami buat selain main sorok2 ni...main kejar2...naik menara masjid...main baling selipar...kacau kawan tido pun ada...macam2 kan...
then bila orang dah abih sembahyang tarawikh...time ni la yang ditunggu2...apa lagi...moreh la...ala... hidangan kueh mueh dan air yang dihidang dalam talam untuk menjamu jemaah masjid...tapi moreh ni best time2 awal puasa je...coz time ni la macam2 kueh ada...sedap2 pulak tu...tapi kalau dah masuk minggu2 akhir puasa...kadang2 ada orang bawak biskut je...takpun pisang...mana tak nya...time ni la semua sibuk buat persiapan untuk hari raya...



BERSAMBUNG.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...