Thursday, October 7, 2010

PENEGASAN PADA GAMBAR : Part 1

seringkali ada orang bertanya..macamana nak menampakkan sesuatu gambar tu lagi tampak menarik, tertarik lagi dabomb???

jawapan aku senang je...masukkan element LINE, FRAMING mahupun PERSPEKTIF...

walaupun ada banyak lagi element atau komposisi yang boleh diaplikasikan...tapi yang 3 ni la yang paling aku selalu buat...

tak kisah la korang nak amik gambar apa pun...portrait ke..wedding ke..street ke...

bila korang masukkan antara element yang aku cakap tadi...penegasan pada gambar tu akan bertambah, dan secara tak langsung subjek yang korang nak tonjolkan pun akan turut mononjol...

macam win2 situation la...aku tolong ko...ko tolong aku...

jadi bila mana sesuatu subjek disokong dengan salah satu unsur penegasan...maka gambar itu akan menjadi lebih menarik dan lain dari yang lain....

kira sekali tengok nak tengok lagi....huhu

kat bawah ni antara contoh penegasan pada gambar masa aku wat street kat kl minggu lepas...







BERSAMBUNG....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...