Wednesday, November 10, 2010

FASHION FILE : AD CAMPAIGN

Fotografi dan fashion memang tak dapat dipisahkan.... ianya saling memerlukan...

kalau kita selak majalah2 tak kira dalam mahupun luar negara... penggunaan model dalam mengiklankan produk barangan pengeluar, amat berleluasa...

tak kira la ...barangan makanan ke..pakaian ke... elektronik... waima ubat ubatan...

aku juga tahu...ramai antara kita yang suka amik gambar2 model ni...

yup..ianya adalah subjek yang menarik untuk di capture...

macam aku sendiri...aku memang suka tengok contoh2 hasil kerja yang dilakukan oleh fotografer lain sebagai rujukan aku...

tapi paling aku suka tengok ialah iklan2 fashion yang ada kat majalah....atau lebih tepat lagi... Ad campaign...

bagi aku tak salah nak tengok2 contoh2 yang ada... ianya penting untuk kita melihat bagaimana model itu posing...susun atur props...angle...lighting...ekspesi...mahupun mood gambar....semua ni untuk menambahkan pengetahuan kita dalam melahirkan idea yang lebih kreatif....

tak semestinya kita tiru bulat2...kita ambil idea yang ada...tapi kita olah cara kita...tu yang penting...

sebab tu benda ni banyak aku tekankan kalau ada orang tanya pasal nak amik gambar model mahupun orang kawin...

jawapan aku adalah..." ko kene study...bukak majalah atau intenet...cari gambar2 contoh yang ada...pastu guna kretiviti sendiri untuk mengaplikasikan apa yang kita tengok kat gambar contoh, kepada subjek sebenar kita...."

selalunya kita sibuk mencari idea2 yang gempak2...tapi kita terlupa...kadang kala yang simple itu la yang menarik perhatian...

so kat bawah ni antara ad campaign yang aku suka tengok...enjoy~





















2 comments:

  1. nang benar...idea kena banyak nangga majalah..website...aku setuju...tapi aku masih x berani ambik gambar wedding...
    kena berguru dgn u dulu..ekekeke..

    ReplyDelete
  2. haha...ala..belasah je...time ni la nak wat kesalahan dalam amik gambar...aku pun dulu belasah je...coz kalau tak wat kesalahan sekarang,kita takkan belajar...huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...