Thursday, August 2, 2012

DIARI RAMADHAN KU : PART1

Salam Ramadhan semua....

fuhh...tau2 kita dah tiba dipertengahan bulan Ramadhan...rasa sekejap je...tapi apa pun syukur Alhamdulillah coz kita still dipertemukan dibulan yang penuh keberkatan ini...

rasanya pada ramadhan kali ini...banyak target yang aku nak buat...dan alhamdulillah...banyak yang dah terlaksana...apa bendanya....biarla aku ngan Allah je yang tau...hehe

amal ibadah tu biasa la...semua orang akan cuba yang terbaik...tapi yang paling aku tekankan pada bulan puasa ni ialah aku berazam untuk turunkan berat badan!! hahahah

nampak macam takde benda kan...tapi actually pengalaman2 pada tahun yang lalu...time bulan puasa ni la aku naik berat badan....mungkin sebab tak jaga makan or banyak makan....

so disebabkan itu...pada tahun ni...aku kurangkan pegi ke bazaar ramadhan( sebab tu takde laporan untuk bazaar ramadhan tuk tahun ni...hehe)...kalau pegi pun akan beli apa yang hendak dimakan..disamping tu aku ada amalkan produk yang leh turunkan berat badan...

so far hasilnya dah menampakkan perubahan...yang mana sebelum puasa berat aku leh mencapai 75kg....bayangkan la...tapi setelah aku cuba satu produk ni untuk hari yang ke 4...berat aku dah turun ke 71kg!!

suka memang la suka...tapi target nak capai ke berat ideal iaitu 60kg...so doa2 la aku akan mencapai target yang susah aku nak capai...hehehe...

so masa raya nanti barula 'terletak' baju melayu yang aku pakai...tapi ini bukan semata2 untuk kelihana menarik...tapi bagi aku lebih kepada kesihatan...coz aku takut bila kita dah ke tahap obes...macam2 penyakit datang...so atas nasihat doktor dan juga kesedaran diri...aku banyakkan buat benda yang melibatkan kesihatan...lagi2 kalau usia kita makin meningkat...tul tak??

so bulan Ramadhan ni bukan saja bulan untuk kita melakukan amal ibadat...tapi ianya satu peluang untuk kita menjaga kesihatan...kalau tak sihat macamana nak buat amal ibadat..tul tak??
makan la secara ala kadar dan jgn terlalu mengikut hawa nafsu...

aku akan kongsi lagi pengalaman ku untuk pada minggu terakhir Ramadhan...dan adakah aku akan berjaya mencapai berat ideal??? tungguuuuu...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...